PL |  EN
SOBOTA



24
listopad
2018


T

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  18:00
Sokolska 2
Katowice

Szymanowski, Górecki, Korngold i Penderecki


VI Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego
18:00


Bilet normalny parter
35.00 zł
Bilet ulgowy parter
25.00 zł
Bilet normalny balkon środek
45.00 zł
Bilet ulgowy balkon środek
32.00 zł

Wykonawcy:
  • Śląska Orkiestra Kameralna
  • Robert Kabara - dyrygent
  • Aleksandra Gajecka-Antosiewicz - klawesyn

Program:
  • Krzysztof Penderecki - Serenade for string orchestra
  • Karol Szymanowski - II Kwartet smyczkowy op.56 (w ar. D.Zbocha na orkiestrę smyczkową – prawykonanie)
  • Henryk Mikołaj Górecki - Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
  • Henryk Mikołaj Górecki - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
  • Erich Korngold - Symphonic Serenade op. 39
 
Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary i klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz włączają się w sobotę 24 listopada do VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego dziełami znakomitych kompozytorów minionego wieku.
Wieczór otworzy Serenada na orkiestrę smyczkową, obchodzącego dzień wcześniej 85. urodziny, Krzysztofa Pendereckiego. Utwór – prezentujący najlepsze cechy stylu kompozytora –  powstał dla kameralnej orkiestry smyczkowej w Lucernie i jej szefowi, Rudolfowi Baumgartnerowi został zadedykowany. Po nim czeka nas prawykonanie aranżacji Dariusza Zbocha na orkiestrę smyczkową II Kwartetu smyczkowego op. 56 Karola Szymanowskiego (1882-1937). Dzieło powstało jesienią 1927 roku a jego inspiracją było zaproszenie organizatorów konkursu filadelfijskiego Musical Fund Sosiety. „Co do samego kwartetu, to nie mam pojęcia, czy on coś wart! (Myślę tylko, że będzie bardzo dobrze brzmiał.) […] Mam wrażenie, że pod względem stylu smyczkowego to jest dość interesujące” – pisał kompozytor w liście do Kochańskich. W ochach jurorów Kwartet nie zyskał uznania, nagrodami obdzielili B. Bartóka i A. Casellę. Utwór powstały w okresie, gdy w dziełach Karola Szymanowskiego rodził się styl narodowy, po raz pierwszy wykonano w Warszawie 14 maja 1929 r. i już w tym samym roku w Paryżu. To interesująca próba zespolenia form klasycznych z nowymi środkami harmonicznymi i brzmieniowymi. Wyjątkowa ważną rolę w tym utworze odgrywa rapsodyczna kantylena i efekty kolorystyczne, zespalające się z elementami muzyki góralskiej.
Potem w programie dwa utwory 13 dni od Krzysztofa Pendereckiego młodszego Henryka Mikołaja Góreckiego (1933-2010). Najpierw bodaj najbardziej przebojowy w jego twórczości – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, napisany dla Elżbiety Chojnackiej i przez nią, wraz z WOSPR (dziś: NOSPR) pod batutą Stanisława Wisłockiego, prawykonany w Katowicach 2 marca 1980 roku. Potem – Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 roku, które były przekorna odpowiedzią Henryka Mikołaja Góreckiego na zarzut ówczesnego dyrektora PWM, Tadeusza Ochlewskiego, jakoby w muzyce kompozytora brakowało melodii. To jedna z najczęściej wykonywanych i nagrywanych kompozycji Góreckiego, ale jej znaczenie jest tym większe, że po raz pierwszy pojawiają się w niej pewne cechy, które dla stylu Góreckiego nieco później stały się charakterystyczne. Na przykład – prowadzenie melodii przez kilka głosów instrumentalnych równolegle w ramach przyjętej skali modalnej, każdy głos jednak od innego dźwięku oraz oparcie dłuższego fragmentu na dwóch tylko wahadłowo zmieniających się akordach.
Koncert zamknie Serenada symfoniczna B-dur na orkiestrę smyczkową op. 39 Ericha Wolfganga Korngolda (1897-1953), austriackiego kompozytora, dyrygenta i pianisty, związanego ze środowiskiem amerykański, w USA uważanego za jednego z najważniejszych twórców amerykańskich. Za muzykę do filmów w drugiej połowie lat 30. minionego wieku dwukrotnie zdobył Oscara. W Austrii jego nazwisko wymieniano obok Schönberga, zachwycali się nim G. Mahler i R. Strauss. Wielkim sukcesem 16-letniego Korngolda było wiedeńskie prawykonanie jego Sifonietty pod batutą Felixa Weingartnera. 4 lata później skomponował swa najlepsza operę Die tote Stadt (Umarłe miasto). Po wojnie jego Koncert skrzypcowy prawykonał Jascha Heifetz, a prawykonanie Serenady na orkiestrę smyczkową op. 39 z 1950 roku – poprowadził Wilhelm Furtwängler.
 

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.