PL |  EN
PIĄTEK



12
kwiecień
2019


T

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  19:00
Sokolska 2
Katowice

Mesjasz



Wykonawcy:
  • Śląska Orkiestra Kameralna
  • Sekcja instrumentów dętych i perkusji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej
  • Chór Filharmonii Śląskiej
  • Marek Toporowski - dyrygent
  • Sylwia Olszyńska - sopran
  • Jakub Burzyński - kontratenor
  • JingXing Tan - tenor
  • Paweł Kołodziej - bas
  • Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru

Program:
  • Georg Friedrich Haendel - Oratorium Mesjasz HWV 56

W piątek 12 kwietnia na afiszu Filharmonii Śląskiej: arcyprzebój wszech czasów – „Mesjasz” Georga Friedricha Händla. Pod batutą Marka Toporowskiego zrealizują go: Śląska Orkiestra Kameralna, sekcja instrumentów dętych i perkusji Orkiestry Symfonicznej i przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej oraz Sylwia Olszyńska (sopran), Jakub Burzyński (kontratenor), Jing Xing Tan (tenor) i Paweł Kołodziej (bas).
Ponad trzydzieści oratoriów stanowi najcenniejszą pozycję w twórczości Georga Friedricha Händla (1685-1759), który zaczął je komponować dopiero po pięćdziesiątce. Był najwyżej cenionym spośród grona obcych kompozytorów, współtworzących życie muzyczne Anglii. Pod koniec 1740 roku ogromne uznanie, jakie wcześniej towarzyszyło jego twórczości, jakby załamało się pod wpływem zmiennych gustów publiczności i konkurencyjnych produkcji operowych. To wtedy przyjaciel Charles Jennens, właściciel ziemski i mecenasem sztuki, nakłonił kompozytora, by powrócił do formy oratoryjnej, sugerując ambitne oratorium w trzech częściach, czerpiące zarówno ze Starego, jak i Nowego Testamentu, a nawet z modlitewnika, które obejmowałoby wszystkie święta roku liturgicznego. „Mam nadzieję, że włoży w to dzieło cały swój geniusz i kunszt, tak aby przyćmiło wszystkie jego wcześniejsze kompozycje” – pisał Charles Jennens w jednym z listów. Biblijną tematykę dyktowały nie pobudki religijne, ale to, że była świetnie znana wśród Brytyjczyków.
Olbrzymia partytura powstała w zaledwie dwa tygodnie, miedzy 29 sierpnia a 14 września 1741 roku. Pierwsi usłyszeli „Mesjasza” Irlandczycy – w darze „temu szlachetnemu i uprzejmemu narodowi” – w Dublinie 13 kwietnia 1742 roku. Gazety pisały: „Brak słów, aby opisać wzniosłą rozkosz, jaką sprawiło dzieło tłumnie zebranym słuchaczom. Dostojność, wspaniałość i subtelność, wsparte najbardziej budującymi, majestatycznymi i wzruszającymi słowami tekstu, współdziałały, by porwać i oczarować zachwycone serca i uszy”. Dubliński sukces nie powtórzył się jednak w Londynie. Może zadziałały polityczne antagonizmy pomiędzy Anglikami i Irlandczykami, może zawiść konkurentów? Ale „szary słuchacz” od początku stał za „Mesjaszem”. I nie tylko „szary” – obecny na którymś z wykonań król, powstał i na stojąco wysłuchał porywającego „Alleluja”. Za nim uczynili to inni. Ta tradycja utrzymała się w Anglii do dziś. I przeniosła do innych krajów. Bo na całym świecie „Mesjasz” jest jednym z najchętniej słuchanych dzieł.

 

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.