PL |  EN
PIĄTEK



22
luty
2019


T/S/Z13

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  19:00
Sokolska 2
Katowice

Uczta Baltazara



Wykonawcy:
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
  • Chór Filharmonii Śląskiej
  • Mirosław Jacek Błaszczyk - dyrygent
  • Adam Kutny - baryton
  • Krzysztof Jabłoński - fortepian
  • Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru

Program:
  • William Walton - Uczta Baltazara
  • Piotr Czajkowski - I Koncert fortepianowy b-moll op. 23

Muzykę oratoryjną i wielki pianizm proponuje Filharmonia Śląska w piątek 22 lutego. Dla miłośników muzyki fortepianowej – Krzysztof Jabłoński w I Koncercie fortepianowym Piotra Czajkowskiego, w oratorium „Uczta Baltazara” solistą będzie baryton Adam Kutny. Wystąpią też: przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją prof. Mirosława Jacka Błaszczyka.
Sztukę wielkiego pianizmu przyniesie znakomity Krzysztof Jabłoński, wychowanek prof. Andrzeja Jasińskiego, zdobywca III nagrody warszawskiego Konkursu Chopinowskiego w 1985 roku. Po latach, będąc w Katowicach powiedział: „ – Ostatecznych wyroków się nie zaskarża, ale po trzydziestu latach mogę powiedzieć, że patrząc na to, co przez ten czas zrobili ci, którzy zajęli wyższe miejsca, jestem bardzo zadowolony”. I jeszcze to: „ – Dla mnie Katowice to jedno z tych miejsc, do którego wracam z sercem szybciej bijącym, kocham tu grać, a tam gdzie takie sytuacje się zdarzają, wychodzi coś więcej, niż tylko zagrany koncert”. To coś znaczy, gdy przed nami I Koncert fortepianowy b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego. Nie należy do utworów łatwych wykonawczo i cieszy się wielką popularnością wśród słuchaczy. 
Poprzedzi go zaś „Uczta Baltazara” Williama Waltona – kantata, którą u młodego kompozytora, po sukcesie jego przejmującego Koncertu na altówkę, zamówiło w 1929 roku BBC. Walton słowa do kantaty zaczerpnął z tekstów biblijnych i napisanych przez jego przyjaciela, Osberta Sitwella. Komponowanie zajęło mu dwa lata. Prostą historię rozpoczyna lament Hebrajczyków w niewoli babilońskiej. Król Baltazar zarządza wielką ucztę na cześć różnych bożków: złota, srebra, żelaza i innych kruszców i żąda użycia świętych naczyń ze Świątyni Jeruzalem. Wieczorem tajemnicza dłoń pisze na ścianie, że Baltazar został osądzony. Ginie tej samej nocy, a kantatę kończy chóralna pieśń wielkiej radości Izraelitów. Muzyka kantaty w pełni ukazuje wielką wyobraźnię młodego kompozytora, który skomponował żywą oprawę tekstów językiem bogatym chromatycznie i olśnił orkiestracją. Jeden z najbardziej wpływowych i znaczących brytyjskich dyrygentów epoki, zarazem biznesmen i twórca kilku brytyjskich orkiestr, sir Thomas Beecham, przekonany, że dzieło nie ma szans na sukces, miał powiedzieć: „ – Może dorzucisz, drogi chłopcze, kilka sekcji instrumentów dętych, bo i tak nigdy nie usłyszysz tego po raz drugi?”. Nie przewidział jak olbrzymi wpływ na muzyczne życie Wielkiej Brytanii wywrze ten utwór.

Sponsor Cyklu Koncertów Złota 13

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.