PL |  EN
SOBOTA



23
luty
2019


Q

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  16:00
Sokolska 2
Katowice

Filharmonia Konesera z przebojami



Wykonawcy:
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
  • Joanna Natalia Ślusarczyk - dyrygent
  • Janusz Szrom - wokal, prowadzenie
  • Piotr Wrombel - fortepian, aranżacje
  • Zbigniew Wrombel - kontrabas
  • Krzysztof Szmańda - perkusja

Program:
  • Piosenki z repertuaru Andrzeja Zauchy, Czesława Niemena, Grażyny Łobaszewskiej, Seweryna Krajewskiego, Tadeusza Nalepy, Czerwonych Gitar w symfonicznych aranżacjach.

W sobotę 23 lutego w „Filharmonii konesera” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Joanny Natalii Ślusarczyk wystąpi wraz Januszem Szromem (wokal, aranżacje, prowadzenie), Piotrem (fortepian, aranżacje) i Zbigniewem (kontrabas, aranżacje) Wrombelami oraz Krzysztofem Szmańdą (perkusja) – autorami projektu i płyty „Śpiewnik”.
Jego inspiracją stały się niezapomniane, chętnie do dziś słuchane epokowe przeboje polskiej muzyki rozrywkowej z lat sześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Wśród wybranych i opracowanych przez muzyków piosenek znajdują się takie tytuły, jak m.in.: „Wspomnienie”, czy „Płonie stodoła” z dorobku Czesława Niemena, „Byłaś serca biciem” z repertuaru Andrzeja Zauchy, „Historia pewnej znajomości” z twórczości „Czerwonych Gitar”, „Kiedy byłem małym chłopcem” z repertuaru Tadeusza Nalepy i inne… W tym projekcie muzycznym artyści sięgnęli też do bogatych zasobów polskiej muzyki filmowej, przypominając takie piosenki, jak „Tylko wróć” z kultowego serialu Jerzego Gruzy pt. „Wojna domowa”, kołysanka z filmu Romana Polańskiego „Rosemary’s Baby”, czy „Uciekaj moje serce” z filmu Radosława Piwowarskiego pt. „Jan Serce”.
Wszystkie utwory, zamieszczone na płycie „Śpiewnik polski / Polish Songbook” należą do klasyki polskiej muzyki rozrywkowej, jednak w tych autorskich aranżacjach na nowo zabrzmiały w konwencji jazzowej. Premierowy koncert projektu w poznańskim klubie muzycznym „Pod Pretekstem” został przez publiczność przyjęty owacyjnie. Jak wyznał Janusz Szrom, „pomysł popularnych piosenek na jazzowo zrodził się w naszych głowach – mojej i Zbyszka – w roku 2009 podczas Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych w Chodzieży, gdzie od lat jako wykładowcy dzielimy się swoją miłością do muzyki z utalentowaną młodzieżą. Wtedy właśnie zadecydowaliśmy wspólnie o repertuarze, na który złożyły się wybrane przez nas utwory. Wyselekcjonowanie kilkunastu fantastycznych polskich piosenek spośród naprawdę wielkiej liczby okazało się zadaniem niełatwym. Zorientowaliśmy się szybko, że najmłodsze z nich mają dziś po 30 lat! Stare dobre numery! Dawniej, kiedy dorastałem do muzykowania, były dla mnie po prostu ładnymi piosenkami. Dziś są czymś o wiele więcej. Są niekwestionowanymi ikonami polskiej muzyki, stworzonymi przez wybitnych, zupełnie nieprzypadkowych autorów. No chyba że przyjmiemy za fakt, iż prawdziwy talent zdarza się właśnie przypadkiem!”.

Janusz Szrom to wokalista jazzowy, kompozytor, aranżer, pedagog. Jazzowy Wokalista Roku miesięcznika „Jazz Forum” w latach 2010 i 2011. Za początek profesjonalnej działalności na scenie muzycznej przyjmuje rok 1994, w którym zajął II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Zamościu. W kolejnym roku otrzymał jedno z najważniejszych wyróżnień dla młodego artysty – nagrodę publiczności „Klucz do kariery” na festiwalu Pomorska Jesień Jazzowa 95. W tym samym roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Jako jeden z bardzo niewielu polskich wokalistów jazzowych ściśle trzyma się wytyczonej sobie przed laty jazzowej ścieżki, nagrywając i koncertując z muzykami stanowiącymi trzon polskiej sceny muzycznej, jak: Ewa Bem, Irena Kwiatkowska, Andrzej Jagodziński, Włodzimierz Nahorny, Wojciech Młynarski, Bogdan Hołownia, Jacek Meira (Niedziela), Zbigniew Wrombel. Jego głos usłyszeć można na ponad trzydziestu płytach CD. W 2008 r. został wybrany przez legendarnego Michela Legranda do wspólnego występu podczas jubileuszowego 50. festiwalu Jazz Jamboree.
 Jest autorem projektu muzycznego „Straszni Panowie Trzej”, pierwszego jazzowego opracowania piosenek Jerzego Wasowskiego i Jeremiego Przybory. 2 spośród jego albumów otrzymały status „Złotej płyty”: „Straszni Panowie Trzej” oraz „Pogadaj ze mną” (oba w 2009 roku). Jest członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego.
Piotr Wrombel – pianista, kompozytor i aranżer, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Niedzieli. Przedstawiciel młodszej generacji muzyków jazzowych. Laureat festiwali i konkursów jazzowych, m.in. Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Konkurs Improwizacji Jazzowej. Gra także na instrumentach klawiszowych. Bierze udział w wielu projektach jazzowych o zróżnicowanym charakterze. Jest pianistą uniwersalnym poruszającym się ze swobodą po różnych obszarach stylistycznych jazzu. Zauważalna jest także jego aktywność na scenie muzyki gospel, soul i pop. Współpracuje m.in. z takimi artystami, jak: Edyta Górniak, Ewa Uryga, Kasia Cerekwicka, Tatiana Okupnik, Zbigniew Namysłowski, Krzesimir Dębski, Wojtek Mrozek, Zbigniew Lewandowski, Janusz Szrom, Ryszard Rynkowski, Krzysztof Zawadzki. Gra także w big-bandach i orkiestrach rozrywkowych: Kukla Band, Alex Band i Orkiestra Tomka Szymusia. Koncertował w różnych krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych. Także z takimi artystami, jak Rick Margitza, Dean Brown, Mike Russell, Melanie Goerlitz. Od niedawna prowadzi też działalność pedagogiczną, nauczając fortepianu jazzowego na Uniwersytecie Lubelskim oraz w Szkole Muzycznej II stopnia przy ulicy Bednarskiej w Warszawie. Od lat uczestniczy w Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Chodzieży, kierując sekcją rytmiczną akompaniującą wokalistom jazzowym w klasie Janusza Szroma.
Zbigniew Wrombel – muzyk instrumentalista (kontrabas, gitary basow), kompozytor i aranżer, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie kontrabasu prof. Piotra Czerwińskiego. Od wielu lat zalicza się do czołówki muzyków jazzowych w Polsce. Grał w takich zespołach, jak String Connection, Grupa Warsztat (laureat festiwali Jazz nad Odrą), Walk Away, Air Condition Zbigniewa Namysłowskiego, Vintage Band Spirituals and Gospel Singers, Classic Jazz Quartet i wielu innych. Współpracuje też między innymi z takimi muzykami, jak Jan Ptaszyn Wróblewski, Krzesimir Dębski, Henryk Miśkiewicz, Jarek Śmietana, Tomasz Szukalski, Jan Jarczyk, Artur Dutkiewicz, Adam Wendt, Piotr Baron, Grzegorz Nagórski, Maciej Sikała, Wiesław Prządka, Wojtek Mrozek, Janusz Strobel Maciej Strzelczyk oraz wokalistkami i wokalistami: Hanną Banaszak, Haliną Zimmermann, Justyną Szafran i Januszem Szromem. Brał udział w wielu festiwalach jazzowych, a także w międzynarodowych projektach jazzowych z udziałem takich artystów, jak Melanie Goerlitz, Keith Dunn, Eb Davies, Jean-Paul Bourelly. Współpraca na innych „frontach muzycznych” obejmuje różne formacje artystyczne, jak np.: orkiestry Zbigniewa Górnego i Wiesława Pieregorólki, Alex Band, Kukla Band. Grał też w legendarnym zespole Marek & Vacek. Jest basistą uniwersalnym, grającym na różnych instrumentach basowych od kontrabasu akustycznego począwszy, na gitarach basowych progowych i bezprogowych skończywszy. Porusza się swobodnie i chętnie po różnych obszarach stylistycznych. Preferuje nowoczesny jazz akustyczny i elektryczny zabarwiony odcieniami rhythm’n’bluesa, funku i muzyki latynoskiej. Prowadzi swoje własne zespoły jazzowe, najczęściej tria i kwartety. Jako muzyk studyjny nagrywał z różnymi artystami, także muzyki pop, jak Zbigniew Wodecki, Andrzej Zaucha, Ryszard Rynkowski, grupa Vox, Eleni, Krystyna Prońko, Grażyna Łobaszewska, Piotr Schulz, Gabriel Fleszar, Andrzej Cierniewski. Prowadzi zajęcia na warsztatach muzycznych i jazzowych między innymi w Chodzieży, Puławach, Pułtusku.
Krzysztof Szmańda – perkusista Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, absolwent absolwent tamtejszej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskine’a, Ndugu Chanclera i Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji Soundcheck, która zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Jazzowo-Bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy, 2004), a rok później zdobyła Grand Prix Festiwalu „Jazz nad Odrą” we Wrocławiu, na którym artysta został także wyróżniony indywidualnie. W tym samym 2005 r. Soundcheck zdobył II nagrodę Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze oraz „Klucz do kariery” Jesieni Jazzowej – Gorzów Jazz Celebrations. Krzysztof Szmańda współpracuje z takimi artystami, jak: Kuba Stankiewicz, Maciej Kociński, Krzysztof Dys, Adam Pierończyk, Lora Szafran, Włodek Pawlik, Adam Bałdych, Janusz Szroma, Marcin Olak, Oleg Kirejew, z zespołami Trifonidis Orchestra, Chłopcy Kontra Basia, Visegrad Jazz Quartet oraz z Big-bandem Zbigniewa Namysłowskiego. Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award (2006) i III nagrodę i nagrodę specjalną dla Krzysztofa Szmańdy na Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze (2006). W ostatnich latach artysta zintensyfikował działalność na scenie muzyki improwizowanej, czego efektem jest Wójciński/Szmańda Quartet oraz współpraca z takimi osobistościami, jak Theo Jorgensmann, Wacław Zimpel czy Dominik Strycharski.

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.