PL |  EN
PIĄTEK



07
grudzień
2018


T / S

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  19:00
Sokolska 2
Katowice

Wieczór operowy



Wykonawcy:
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
  • Chór Filharmonii Śląskiej
  • Tomasz Tokarczyk - dyrygent
  • Katarzyna Oleś - Blacha - sopran
  • Jarosław Wolanin - przygotowanie chóru
  • Regina Gowarzewska - prowadzenie

Program:
  • Recytatywy, arie i chóry ze znanych oper
Na piątkowy wieczór z operowymi przebojami zapraszamy 7 grudnia do Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie: recytatywy, arie i chóry ze znanych oper.
Serdecznie ten koncert polecamy. Zwłaszcza, że z przygotowanym przez Jarosława Wolanina filharmonicznym Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej wystąpią świetni i nader kompetentni artyści na stałe związani z Operą Krakowską.
Maestro Tomasz Tokarczyk jest jej kierownikiem muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń, w latach 2002-2014 był dyrygentem oraz kierownikiem muzycznym Opery na Zamku w Szczecinie. Od 2004 roku związany Z Operą Krakowską związany od 2004 roku, poprowadził ponad 500 spektakli operowych i operetkowych, w tym w ponad 20 spektaklach sprawował kierownictwo muzyczne. Dla krakowskiej sceny przygotował premiery m.in. Cesarza z Atlantydy V. Ullmanna, Madama Butterfly i Cyganerii G. Pucciniego, Barona cygańskiego J. Straussa, Traviaty, Trubadura i Requiem G. Verdiego, Ariadny na Naxos R. Straussa, Wesela Figara W.A. Mozarta, Carmina Burana C. Orffa, Miłości do trzech pomarańczy S. Prokofiewa, Mefistofelesa A. Boito, Tannhäusera R. Wagnera, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, a także w ramach Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego jego Diabły z Loudun. Dyryguje również wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m.in. z Festiwalem w Wexford (Irlandia), z orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus oraz Operą Wrocławską. Występuje z wybitnymi artystami, m.in. Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blachą, Arturem Rusińskim, Małgorzatą Walewską. Od roku akademickiego 2016/2017 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.
Sopran koloraturowy Katarzyna Oleś-Blacha jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie debiutowała w 2001 r. partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie – a teraz: pedagog tej uczelni – kunszt wokalny doskonaliła podczas kursów mistrzowskich i interpretacyjnych u tak znamienitych śpiewaków, jak Lioba Braun, Christian Elssner, Paul Esswood, Ryszard Karczykowski i Anne Raynolds. Najistotniejsze w jej dorobku artystycznym role  to m.in. Despina w Cosi fan tutte W.A. Mozarta,  Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Norina w Don Pasquale i Adina w Napoju miłosnym G. Donizettiego, Hanna w Strasznym dworze St. Moniuszki, Sophie w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa, Małgosia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka, Adela w Zemście nietoperza J. Straussa, Krysia w Ptaszniku z Tyrolu C. Zellera, Rozyna w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Arsena w Baronie cygańskim J. Straussa, Gilda w Rigoletcie i Violetta w Traviacie G. Verdiego, Philippe w Diabłach z Loudun K. Pendereckiego oraz  tytułowa w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego. Rolą tą rozpoczęła współpracę w 2008 roku z Operą Narodową w Warszawie. Współpracuje także z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Operą Śląską, Teatrami Wielkimi w Poznaniu i Łodzi. W kręgu zainteresowań artystki znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa oraz kameralna. Gościła w wielu filharmoniach oraz salach koncertowych kraju i zagranicy, wykonując dzieła J.S. Bacha, H. Purcella, G.F. Händla, W.A. Mozarta C. Orffa. Na szczególne wyróżnienie zasługują jej interpretacje pieśni F. Schuberta, F. Liszta, R. Straussa, S. Rachmaninowa, K. Szymanowskiego i I. Strawińskiego. O wszechstronności wokalistki świadczy również fakt, iż chętnie wykonuje utwory współczesnych kompozytorów, a także muzykę gospel i negro spirituals.
 

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.