F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

MIĘDZYNARODOWY KONKURS IM. MICHAŁA SPISAKA Z NASZYM UDZIAŁEM

INSTRUMENTY W DŁOŃ!
Tegoroczni uczestnicy 12. Międzynarodowego Konkursu im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej trzymali organizatorów w niepewności do ostatniego dnia składania zgłoszeń. Na dwa dni przez zakończeniem rekrutacji nie było wiadomo, w jakich granicach oscylować będzie liczba nadesłanych formularzy, jednak 25 czerwca zliczono 68 zgłoszeń do konkursu!

W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział aż 143 instrumentalistów. Co prawda w tym roku nie udało się pobić rekordu 11. Międzynarodowego Konkursu im. Michała Spisaka, jednak 68 uczestników nadchodzącej odsłony konkursu to liczba wystarczająca, by ponownie wyłonić młodego mistrza instrumentu. Niezmiernie cieszy fakt, iż konkurs staje się coraz popularniejszy wśród zagranicznych muzyków, którzy łącznie wysłali 31 zgłoszeń. Do grona pretendentów do miana mistrza zgłosiły się osoby m.in. z Włoch, Czech, Chin, Japonii, Portugalii, Wenezueli, Japonii, Tajwanu i Wielkiej Brytanii.

Konkurs skierowany jest w tym roku do instrumentalistów grających na fagocie, rogu i kontrabasie – i kolejno do konkursu zgłosiło się 25 fagocistów, 22 waltornistów oraz 21 kontrabasistów. Wszyscy oni wezmą udział w muzycznej rywalizacji pod okiem międzynarodowego jury, któremu przewodniczyć będzie prof. zw. dr hab. Wiesław Grochowski.

Przesłuchania rozpoczną się dzień po koncercie inauguracyjnym, tj. 15 września. Pierwszy etap konkursu wyłoni dwunastu najlepszych z każdej specjalności, drugi natomiast już tylko czterech, którzy wezmą udział w koncertach finałowych zaplanowanych w dniach 20-22 września. Młodzi mistrzowie zagrają z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Wspomniane koncerty pozwolą jury wytypować poszczególne miejsca na podium oraz osoby wyróżnione. Zwycięzców usłyszymy ponownie podczas Koncertu Laureatów – 23 września o 17:00, raz jeszcze z towarzyszeniem muzyków Filharmonii Zabrzańskiej.

Więcej informacji

http://spisakkonkurs.pl/
http://spisakcompetition.com/
 

Jak co roku, 14 września w dzień urodzin najsłynniejszego dąbrowskiego kompozytora, patrona konkursu, odbędzie się koncert, który zainauguruje 12. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. O godzinie 18:00 na dużej scenie Pałacu Kultury Zagłębia wystąpi Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego pod batutą Massimiliano Caldiego wraz z zaproszonymi solistami: dr hab. Zoltánem Kovács'em (klarnet) oraz laureatami ubiegłorocznej edycji konkursu – Roksaną Kwaśnikowską (skrzypce) i Gabrielem Pidoux (obój). Koncert poprowadzi Violetta Rotter-Kozera.

W programie koncertu:
• Michał Spisak – Toccata na orkiestrę / Filharmonia Śląska
• Michał Spisak – Concertino na klarnet i orkiestrę / dr hab. Zoltán Kovács
• Karol Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35 / Roksana Kwaśnikowska
• Maurice Ravel – Pawana dla zmarłej Infantki / Filharmonia Śląska
• Johann Nepomuk Hummel – Introdukcja‚ Temat i Wariacje Na Obój i Orkiestrę / Gabriel Pidoux
• Piotr Czajkowski – Kaprys włoski / Filharmonia Śląska
Koncert poprzedzi ogólnodostępny pokaz filmu Violetty Rotter-Kozery Michał Spisak. Listy rozproszone w Kinie KADR o godzinie 17:00.

Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego
Działalność artystyczną rozpoczęła koncertem muzyki polskiej 26 maja 1945 r., a poziom jej artystycznych dokonań szybko zapewnił czołową pozycję wśród zespołów symfonicznych w kraju. Imię Henryka Mikołaja Góreckiego nosi od 2011 roku. W swym repertuarze prezentuje zarówno światową literaturę symfoniczną, jak i muzykę współczesną. Kunszt katowickich muzyków wielokrotnie mogli też podziwiać uczestnicy międzynarodowych festiwali. Filharmonia wielokrotnie koncertowała podczas Międzynarodowego Festiwali Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i oratoryjno-kantatowym festiwalu Wratislavia Cantans. Od Festiwalu Muzyki Francuskiej w La Chaise Dieu, trzy dekady temu, muzykuje także na festiwalach zagranicznych. Od 1958 r. – i pierwszych tournée po ówczesnej Czechosłowacji – orkiestra koncertowała w całej Europie, a także m.in. w Japonii, Korei Południowej i na Tajwanie. Łącznie, w 25 krajach poza Polską, symfonicy dali ponad pół tysiąca koncertów. Na scenie stawali z nimi najwybitniejsi artyści, dyrygenci i soliści – począwszy od Leopolda Stokowskiego, Giennadija Rożdiestwienskiego czy Fou Ts'onga, po Krystiana Zimermana, Igora Ojstracha, Zachara Brona, Idę Haendel, Victorię de los Angeles oraz Montserrat Caballé. Od 1979 roku Filharmonia Śląska organizuje Międzynarodowe Konkursy Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga a od 2013 – Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego. 3 zespoły artystyczne FŚl: Orkiestra Symfoniczna, Chór i Śląska Orkiestra Kameralna obecnie działają w zabytkowej siedzibie, rozbudowanej i zmodernizowanej w latach 2010-14 ze środków Województwa Śląskiego i Unii Europejskiej. Od 2013 roku dyrektorem FŚl jest prof. Mirosław Jacek Błaszczyk, który od 1999 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego.

Massimiliano Caldi
Massimiliano Caldi (Mediolan, 1967 r.) – posiada duże, międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie muzyki symfonicznej, opery, operetki i baletu oraz zainteresowania w dziedzinie muzyki współczesnej i powrocie do dziewiętnastowiecznej opery. Wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym oraz przejrzystym i linearnym stylem dyrygowania. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie G. Fitelberg (1999 r.), obecnie Główny Dyrygent Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie oraz – gościnnie – Pierwszy Dyrygent Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Maestro był Głównym Dyrygentem i Konsultantem Artystycznym Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki (2014-2017), Dyrektorem Artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach (2006-2010) i Głównym Dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica (1998-2009). W ciągu ostatnich dziesięciu lat odbył tournée po Izraelu, Omanie, Stanach Zjednoczonych, Chile, Brazylii, Niemczech i Turcji. W ostatnim czasie w zakresie opery dyrygował m.in.: Il Barbiere di Siviglia w Teatrze Wielkim w Poznaniu, La Rondine w Filharmonii Narodowej w Warszawie (XXI Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena) i Notte per me luminosa Marco Betty w Teatro Municipale w Piacenzy. Caldi brał udział w pierwszym światowym nagraniu Koncertów fortepianowych Raula Koczalskiego nr 1 i nr 2 wraz z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego oraz pianistką Joanną Ławrynowicz pod etykietą Acte Préalable. Artysta staje na czele orkiestr takich jak m.in. Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovena, NOSPR i Filharmonii Krakowskiej, Szczecińskiej, Łódzkiej, Białostockiej, Poznańskiej i wielu innych.

Zoltán Kovács:
Miłość Zoltána Kovácsa do klarnetu była słyszalna nie tylko w jego technicznie doskonałej grze, na scenie sprawiał wrażenie zatopionego w zupełnie innym świecie, w świecie pełnym głębi i pasji – Badische Zeitung.
Zwycięstwo w konkursie Concertino Prag w 1995 r. dało początek jego międzynarodowej karierze. Studia w Niemczech u takich mistrzów jak legenda gry na klarnecie – prof. Dieter Klöcker i znany kompozytor prof. Jörg Widmann, zaowocowały stypendiami i prestiżowymi nagrodami. Gremium Kulturkreis der Deutschen Wirtschaft przyznało artyście w uznaniu jego sukcesów nagrodę specjalną, a Niemiecka Fundacja Kulturalna Villa Musica trzyletnie stypendium. Dzięki szlachetności i plastyczności swojej gry, klarnecista zachwyca wyjątkowym kształtowaniem dźwięku i wyjątkową interpretacją utworów, zdobywając w mediach pochlebne recenzje jak ta z Pforzheimer Zeitung: Zoltán Kovács osiąga pełnię indywidualnego wyrazu, czy to w skrajnych, dynamicznych obszarach, w najsubtelniejszych zmianach wysokości dźwięku, czy też w harmonijnym dialogu z fortepianem. Twórczy potencjał prezentował jako solista koncertując z Monachijską Orkiestrą Kameralną i Praską Orkiestrą Kameralną oraz występując pod kierunkiem Sir Yehudi Menuhina, Chicka Corea, Pétera Eötvösa i Heinza Holligera. Znaczącą część działalności artystycznej węgierskiego klarnecisty stanowią dziesiątki prawykonań skomponowanych dla niego utworów, m.in. Hansa Tutschku, Marcella Dargaya, Rolanda Leistner-Mayera, Michaela Maierhofa, Bernda Redmanna, Dorothee Eberhardt i Roberta Delanoffa. Ich efektem są liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Zoltán Kovács jest regularnie zapraszany na renomowane festiwale, m.in. Heidelberger Frühling, Schumannfest Düsseldorf, Europäisches Musikfest Stuttgart i Berliner Festspiele. Gościnnie występuje w wielu krajach europejskich z takimi zespołami jak Ensemble Consortium Classicum, Ensemble Ascolta, Ensemble Modern, Vogler Quartett i Minguet Quartett.

Roksana Kwaśnikowska:
Urodziła się w 1994 r. w Koszalinie. Obecnie kształci się pod kierunkiem prof. Jana Staniendy na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Oleha Krysy we Lwowie, Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego i Heinricha Wilhelma Ernsta we Wrocławiu. Jako solistka występowała z orkiestrami Filharmonii Lwowskiej, Krakowskiej, Koszalińskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, orkiestrą Wratislavia, The Crew i Baltic Neopolis Orchestra. Niewątpliwym sukcesem były występy w Carnegie Hall w Nowym Jorku (2011, 2012) i koncert w Polskim Konsulacie Generalnym w Nowym Jorku (2012). Występowała na festiwalach takich jak Letnie koncerty Grochowskiej (Warszawa), Kyoto International Music Students Festival (Japonia), Wieczory w Arsenale (Wrocław), Chopiniana (Płock), Europejski Festiwal Muzyki (Otwock) oraz w NOSPR w ramach cyklu Środa młodych. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Morningside Music Bridge w Calgary i Europejskie Warsztaty Muzyczne w Kołobrzegu. Jej zamiłowanie do skrzypiec nie ogranicza się tylko do roli solistki, aktywnie udziela się także w roli kameralisty i muzyka orkiestrowego. Od 2013 r. jest członkiem zespołu Chopin Piano Quintet, z którym w 2016 r. nagrała płytę. Gdy wychodzi na scenę, jej najgłębszym pragnieniem jest, aby sprawiać ludziom przyjemność poprzez swoją grę. Dwukrotna stypendystka programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała nagrodę Młoda Artystka Roku 2011 oraz, trzykrotnie, Nagrodę Prezydenta Miasta Koszalina.

Gabriel Pidoux:
Naukę gry na oboju rozpoczął w wieku 7 lat pod okiem Helene Devilleneuve, a następnie kontynuował naukę u Jean-Claude Jaboulay. Student Jacquesa Tysa w Konserwatorium Narodowym Superieur de Musique et de Danse de Paris. Dzięki różnym kursom mistrzowskim miał okazję pracować m.in. z Jean-Louis Capezzalim, Mauricem Bourgue, Nicholasem Danielem, Heinzem Holligerem. Laureat konkursu Barbirolli Oboe i Be The One Oboe Competition oraz ex aequo 11. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017), finalista Gillet-Fox Oboe Competiton.

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.