PL |  EN

DYPLOMANCI Z BYTOMSKIEGO CHOPINA

Wkraczamy w okres egzaminów, matur i dyplomów. Widać to i w naszych propozycjach koncertowych. Filharmonia Śląska od zawsze współpracowała z katowicką Akademią Muzyczną i najlepszymi szkołami niższego szczebla w regionie, udostępniając ich wychowankom swoją estradę i artystyczne zespoły. Do środowego koncertu 3 kwietnia Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza zaprosiła najlepszych tegorocznych dyplomantów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Bytomiu.
Wystąpią: Aleksandra Ptak z klasy fortepianu prof. Bogumiły Ścigały, Maja Famuła z klasy skrzypiec prof. Joanny Cogiel, Aleksandra Borowik z klasy altówki prof. Krzysztofa Batoga, Dominik Łukaszczyk a klasy puzonu prof. Jarosława Meisera i Tomasz Herisz z klasy wibrafonu prof. Wojciecha Herzyka.
Opadająca kaskada akordów, jaka otwiera Koncert fortepianowy a-moll Edvarda Griega należy do najbardziej znanych fragmentów w historii muzyki. I to tę część dzieła usłyszymy w środowym koncercie. Utwór ledwie 25-letniego Edvarda Griega (1843-1907) stał się jednym z najpopularniejszych fortepianowych koncertów wszech czasów. Jego romantyczny rozmach, wpadające w ucho melodie i rytmiczna radość życia uczyniły z niego dzieło atrakcyjne zarówno dla pianistów, jak i słuchaczy.
Arama Chaczaturiana (1903-1978) najbardziej zapewne kojarzymy z „Tańcem z szablami” z jego baletu „Gajane”. W koncercie bytomskich dyplomantów znajdzie się natomiast I część jego Koncertu skrzypcowego d-moll op. 46. Najlepszy kompozytor armeński skomponował go dla Dawida Ojstracha. Barwny, ekscytujący utwór szybko wszedł w obieg estradowy, głownie przez swe liryczne walory. Od samego początku ruch partii skrzypiec ma naturalny charakter a zastosowane przez A. Chaczaturiana elementy melodyczne zaczerpnięte zostały z meliki folkloru Kaukazu.
Lionel Tertis rozsławił altówkę jako instrument solowy. Dyrygent Tomas Beecham zasugerował młodemu Williamowi Waltonowi (1902-1983), by napisał utwór dla Lionela Tertisa. Początkowo dzieło W. Waltona mu się nie spodobało. Jego innowacje muzycznego języka uważał za „zbyt mocno naciągane”. Z czasem jednak zmienił zdanie i wykonywał utwór wielokrotnie, stając się jego wielkim propagatorem. Dziś koncert należy do żelaznego repertuaru altowiolistów.
Bogata twórczość Larsa-Erika Larssona (1908-1986) odegrała ważną rolę w rozwoju muzyki szwedzkiej. Nacechowana jest wpływami różnych stylów i technik muzycznych, od neoromantyzmu do neoklasycyzmu, neobaroku i dodekafonii (pierwsze utwory w tej technice w Szwecji). Na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku komponował w swoiście potraktowanej technice 12-tonowej, by na koniec powrócić do neoklasycyzmu. W latach 1953-57 skomponował 12 cocertini na jeden instrument i smyczki. Wśród nich Concertino na puzon i orkiestrę smyczkową, op. 45 nr 7, które znalazło się w programie dzisiejszego koncertu.
Znalazł się też w nim Koncert na wibrafon i orkiestrę smyczkową Emmanuela Séjourné’a, francuskiego kompozytora i perkusisty, szefa klasy perkusji w Conservatoire de Strasbourg, urodzonego w 1961 roku. W jego utworach odnajdziemy wpływy zachodniej muzyki klasycznej i muzyki popularnej (rock, jazz, muzyka pozaeuropejska). Z jego koncertów na perkusję i orkiestrę dwa (na wibrafon i na marimbę) zyskały międzynarodową sławę. Koncert na wibrafon i orkiestrę smyczkową z 1999 roku został dobrze przyjęty przez krytyków. Luksemburski „Wort” pisał, że „dostarcza żywego dowodu na ogromny rozwój perkusji i żywego zainteresowania nią w muzyce współczesnej”.

KONCERT ZAMKNIĘTY


3 kwietnia 2019, środa godz. 17.00
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Koncert dyplomantów OSM II st. im. Fryderyka Chopina w Bytomiu
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Maciej Tomasiewicz – dyrygent
Dyplomanci Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Bytomiu
Aleksandra Ptak z klasy prof. Bogumiły Ścigały – fortepian
Maja Famuła z klasy prof. Joanny Cogiel – skrzypce
Aleksandra Borowik z klasy prof. Krzysztofa Batoga – altówka
Dominik Łukaszczyk a klasy prof. Jarosława Meisera – puzon
Tomasz Herisz z klasy prof. Wojciecha Herzyka – wibrafon
Anna Siemińska – prowadzenie koncertu
Program:
Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16, cz. I Allegro molto moderato
Aram Chaczaturian – Koncert skrzypcowy d-moll op.46 cz. I Allegro con fermezza
William Walton – Koncert na altówkę i orkiestrę cz. I Andante comodo
Lars-Erik Larsson – Concertino na puzon i orkiestrę smyczkową, op. 45 nr 7
Emmanuel Séjourné – Koncert na wibrafon i orkiestrę smyczkową
 

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.