F.A.M.A JUBILATKA



PL |  EN
SOBOTA



15
listopad
2014


T, K

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
  18:00
Sokolska 2
Katowice

II Katowickie Dni Muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego z Markiem Toporowskim


18:00

Wykonawcy:
  • Śląska Orkiestra Kameralna
  • Robert Kabara - dyrygent
  • Marek Toporowski - klawesyn

Program:
  • Wojciech Kilar - Orawa
  • Henryk Mikołaj Górecki - Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
  • Josef Suk - Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową

Z Henrykiem Mikołajem Góreckim do źródeł

Kilar – Górecki – Suk – ciekawie zapowiada się w sobotę 15 listopada drugi koncert tegorocznych Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego. Z możliwością arcyciekawych porównań powędrujemy nim ku źródłom.
Jak niegdyś Karola Szymanowskiego, tak Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego niesłychanie pobudzająco inspirował folklor Podhala. Wojciech Kilar w Orawie spełnił kompozytorskie marzenie napisania utworu inspirowanego brzmieniem góralskiej kapeli. Splótł tę idę ze stopniowym narastaniem muzyki – zespołowego crescendo, jakim uwodzi Maurice Ravel w swym Bolerze. Od pierwszego wykonania ten filharmoniczny zbójnicki, którego ostatnim akordem jest gremialny okrzyk orkiestry i dyrygenta: Hej!, stał się przebojem. Jak zauważyła dr Maryla Renat z Orawą w pewnym sensie koresponduje wcześniejszy o sześć lat Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego – ta sama koncepcja prostoty materii dźwiękowej, ten sam prymat motoryki, jednolitości muzycznej prozy, moment zapatrzenia w jedna strukturę. Różni się jednak pomysłem formy. Zaskakująco ten klawesynowy utwór zdradza wpływy muzyki góralskiej. Koncert ma dwie części, grane bez przerwy. Kompozytor pisał koncert z myślą o wielkiej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej i jej utwór zadedykował, ale kierując partyturę do druku, przewidział też jego wykonania fortepianowe. Tej wersji znakomitą interpretatorką stała się córka kompozytora, Anna Górecka. W naszym koncercie powrócimy do wersji kanonicznej z Markiem Toporowskim, znakomitym klawesynistą i znawcą historycznych praktyk wykonawczych, jako solistą.
Intrygująco zestawiony program dopełni Serenada Josefa Suka (1874-1935), który dla Czechów był tym, kim dla nas Karol Szymanowski (1882-1937). Był uczniem i zięciem Antonina Dvořáka i wysokiej klasy skrzypkiem, założycielem i prymariuszem Bohemian String Quartet, który przez ponad cztery dekady zyskał sławę międzynarodową. Nie imitował swego mistrza a jego styl przejawia swoisty liryczny ton, często z odcieniem melancholii. Niedawno mieliśmy w Katowicach okazję wysłuchania w interpretacji Wiener Philharmoniker jego Symfonii Asrael – jednego z najwybitniejszych dzieł XX-wiecznego czeskiego repertuaru symfonicznego. My proponujemy Josefa Suka bardziej kameralnego, ale z nie mniejszą urodą dźwiękową – dzieło, w którym poprzez metamorfozy jednej myśli ten sam wątek służy tworzeniu rozmaitych kategorii wyrazowych, z których dojmującą staje się łagodna melancholia.

Marek Toporowski
klawesynista
Harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Jego zainteresowania klawiszowe wciąż poszerzają się o nowe obszary; koncertuje również na klawikordzie, historycznych fortepianach oraz organach Hammonda.
Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Warszawie (w klasach: organów Józefa Serafina i klawesynu Leszka Kędrackiego). Następnie doskonalił swe umiejętności we Francji (Strasbourg), Niemczech (Saarbrücken) i Holandii (Amsterdam), pracując pod kierunkiem Aline Zylberajch i Boba van Asperena (klawesyn) oraz Daniela Rotha (organy). Otrzymał pierwsze nagrody Konserwatorium w Strasbourgu w dziedzinie organów i klawesynu oraz dyplom koncertowy Musikhochschule des Saarlandes (organy). Wiele zawdzięcza również kontaktowi ze znakomitym pianistą Kajetanem Mochtakiem.
Jest laureatem I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985).
W roku 1991 utworzył, specjalizujący się w historycznym wykonawstwie, zespół Concerto Polacco. Zainicjował w Warszawie regularny cykl koncertów muzyki oratoryjnej wykonywanej zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą. Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą (opera Agatka J.D. Hollanda, oratorium Christiani poenitentes ad sepulchrum Domini J.T. Żebrowskiego, utwory M. Wronowicza, B. Cichoszewskiego i in.). Czterokrotnie otrzymywał Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało nominacje do tej nagrody.
Od 20 lat współorganizuje letni Kurs Interpretacji Muzyki Organowej w Koszalinie. Jest twórcą Śląskiego Centrum Ochrony Instrumentów Klawiszowych – FORTEPIANARIUM.
Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkudziesięciu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji.
Jako profesor prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pełni również funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych.

15 listopada 2014, sobota godz. 18.00 T, K
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Śląska Orkiestra Kameralna
Robert Kabara – dyrygent
Marek Toporowski – klawesyn
Program:
Wojciech Kilar – Orawa
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
Josef Suk – Serenada Es-dur op.6 na orkiestrę smyczkową


 

    Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

    NEWSLETTER

    Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
    Zamów newsletter: