F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

SZEHEREZADA POD TURECKĄ BATUTĄ

Z przyczyn od nas niezależnych (choroba solisty - Janusza Olejniczaka) nastąpiła zmiana artysty koncertu 12 maja. Nasze zaproszenie przyjął światowej sławy skrzypek Krzysztof Jakowicz, który wykona I koncert skrzypcowy g-moll op.26 Maxa Brucha. Pozostała część programu pozostaje bez zmian.
 
Mimo nagłych zmian, w piątkowym koncercie 12 maja zapowiada się super atrakcyjne muzykowanie. Szeherezadę pod turecką batutą Endera Sakpinara poprzedzi znakomity skrzypek Krzysztof Jakowicz w koncercie Maxa Brucha.
To muzyczne spotkanie rozpocznie wersja z chórem niezwykle pięknej i nastrojowej Pawany op. 50 Gabriela Fauré’go, znakomitego muzyka i pedagoga, reformatora nauczania, wirtuoza pianisty, świetnie komponującego na wiolonczelę, ale w Polsce szerzej znanego jest jedynie z niezwykłego Requiem i niektórych pieśni. Po niej – najbardziej znany utwór Maxa Brucha – Koncert skrzypcowy g-moll op. 26. Kompozytor w latach 1864-1868 stworzył aż sześć wersji tego utworu. Jedną z nich 24 kwietnia 1866 w Koblencji zagrał O. von Königslöw. Po pewnych poprawkach włączyli utwór do swych repertuarów Józef Joachim i Ferdinand David i dopiero wtedy utwór odniósł sukces, utrzymując sie w repertuarze do dziś. Jeden z największych skrzypków w historii wiolinistyki, Józef Joachim porównując cztery wielkie koncerty skrzypcowe L. van Beethovena, F. Mendelssohna, J. Brahmsa i M. Brucha, o tym ostatnim powiedział, że „jest najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech”. Wszystkie trzy części dzieła grane są attacca (bez przerwy). Pierwsza stanowi wstęp do pięknej części wolnej. Finał, naznaczony wpływem Joachima, utrzymany jest w stylu węgierskim. Partia solowa wymaga sporej wirtuozerii oraz elegancji wykonania części wolnej.
Na finał symfonicy popiszą się orkiestrową suitą Szeherezada, jednym z trzech najpopularniejszych utworów orkiestrowych, skomponowanych  przez Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w ciągu wyjątkowo bogatego twórczo okresu lat 1887-88. Oparta na czterech epizodach z Baśni tysiąca i jednej nocy, muzyka odwołuje się do kultury Wschodu, dowodząc zarazem dużej wyobraźni i kompozytorskiej sprawności w dziedzinie orkiestracji. Solowe partie skrzypiec pięknie łączą poszczególne części utworu, tworząc muzyczny obraz Szeherezady.
Z dyrygenckiego podium koncert poprowadzi Ender Sakpinar założyciel i dyrektor muzyczny Enka Sinfonietta i Aegean Symphony Orchestra, który w latach 1987-2014 był stałym dyrygentem Izmirskiej Orkiestry Symfonicznej, od 2004 roku jest głównym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Eskisehir Metropolitan, zaś 2014 roku został głównym dyrygentem Stambulskiej Orkiestry Symfonicznej. Regularnie pracuje z orkiestrami, zespołami i chórami w Turcji i na całym świecie. Studiował w Państwowym Konserwatorium w Ankarze i w Paryżu, ukończył paryską Ecole Normale Superieur de Musique i Państwowe Konserwatorium Rueil-Malmaison w klasach profesorów P. Dervauxa i G. Devosa. Podczas asystentury w Pasdeloup Symphony Orchestra w Paryżu założył Ensemble International de Paris, sponsorowany przez francuskie ministerstwa kultury i spraw zagranicznych.

12 maja 2017, piątek godz. 19.00     [T] [S] [B]
Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska
Szeherezada pod turecką batutą
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Chór Filharmonii Śląskiej
Ender Sakpinar – dyrygent
Krzysztof Jakowicz - skrzypce
Program:
Gabriel Fauré – Pawana op.50
Max Bruch – I koncert skrzypcowy g-moll op.26
Nikołaj Rimski-Korsakow – Szeherezada

 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: