F.A.M.A JUBILATKA OD MALUCHA DO SENIORA



PL |  EN

MISTRZOWSKIE KWARTETY PRZEZ DUŻE M - MOZART, MENDELSSOHN

Po świętowaniu w gronie rodziny i przyjaciół proponujemy pozostać w wyjątkowym nastroju i spędzić jeszcze kilka chwil w towarzystwie mistrzowskich kompozycji, które należą do najbardziej lubianych przez wielbicieli muzyki kameralnej.
Wystąpi znany publiczności filharmonii kwartet smyczkowy DankArt. W trakcie swojej niespełna dwuletniej działalności zespół dał się poznać słuchaczom nie tylko na koncertach, ale również poprzez niedawno wydany album The Malachite recital. Płyta nagrana wspólnie z gitarzystą Marcinem Maślakiem, została bardzo ciepło przyjęta przez krytykę. Zespół o szerokim repertuarze, nie stroniący od prawykonań współczesnych kompozycji, czy też tych z pogranicza muzyki rozrywkowej tym razem usłyszymy w żelaznym kwartetowym repertuarze.
W centrum zainteresowania zespołu znajdują się większe formy cykliczne kompozytorów epoki klasycyzmu, romantyzmu oraz XX wieku przeznaczone na kwartet smyczkowy. Te specjalne względy dla żelaznego repertuaru kwartetowego nie powstrzymały jednak poszukiwań nowych brzmień. Potrzeba odkrywania odmiennego kolorytu dźwięku zaowocowała pomysłem współpracy m.in. z gitarzystą, akordeonistą, harfistką oraz sięgnięcia po repertuar z pogranicza muzyki poważnej i rozrywkowej.
Ukończony w czerwcu 1789 roku, Kwartet smyczkowy D-dur KV 575 zaliczany jest do „kwartetów pruskich”. Powstał w czasie podróży do Berlina, gdzie Mozart zamierzał starać się o posadę u znanego z muzykalności i zamiłowania do gry na wiolonczeli, pruskiego króla Fryderyka Wilhelma II. Stałej pracy nie dostał, ale otrzymana zaliczka na poczet przyszłych kwartetów smyczkowych przewyższała roczną pensję Mozarta na dworze wiedeńskim. Zwracają w tym utworze wyjątkowo śpiewne początek i zakończenie. Pamiętając dla kogo utwór powstał, nie dziwi szczególna rola wiolonczeli w serenadowym Andante, będącym ilustracją definicji kwartetu: „słychać tu czterech roztropnych ludzi zabawiających się rozmową” (J.W. Goethe). Śpiewne finałowe Allegretto to wyrafinowanie kontrapunktyczna, bogata melodycznie i finezyjna rytmicznie, złożona forma sonatowa z elementami ronda.
Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 wraz z Oktetem smyczkowym i Snem nocy letniej wyznaczają szczyt młodzieńczych osiągnięć Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Rozpoczęty w lipcu i ukończony 26 października 1827 roku w Berlinie, skomponowany został w roku śmierci Ludwiga van Beethovena. Wyraźnie nawiązuje do jego spuścizny, ale w sposób niezwykle twórczy, nacechowany indywidualnym stylem Mendelssohna. Po raz pierwszy utwór wykonano 12 lutego 1832 roku w berlińskiej Singakademie.



19 kwietnia 2017, środa g. 18.00
Sala kameralna, Filharmonia Śląska
Koncert kwartetu DankArt
Kwartet DankArt w składzie:
Michał Siwy – I skrzypce
Paweł Muszała – II skrzypce
Rafał Woźniak – altówka
Katarzyna Muszała – wiolonczela
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart - Kwartet smyczkowy D-dur KV 575 Pruski
Felix Mendelssohn-Bartholdy - II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13
 

Projekt "Rozbudowa Filharmonii Śląskiej w Katowicach" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe, Działania 11.2 -Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

NEWSLETTER

Chcesz być powiadamiany o nowościach ?
Zamów newsletter: